Att försöka känna sig själv är alltid svårast, Självkänsla kommer alltid att vara något av det svåraste i livet


En bra dag på jobbet, en sjuk dag på jobbet jag var säker på att jag var med i dolda
kameran eller att Interflora hade skickat ut en test pilot till våran butik.
Jag fick mig en rejäl tankeställare, jag tror det här var sund för mig om jag skall vara ärlig.

Jag stod med en kund i 35 minuter, hans frågor fick mig att vilja döda honom och typ
skrika ut:
Är du helt dum i huvudet, kan du inte tänka själv!? Vad har det med saken att göra, du
frågade mig och ville ha mitt svar!  Jag är inte din personliga psykolog, jag skiter väll i
det, vill du ha ett svar och en vägledning på vägen skall jag ha betalt rätt ner i byx fickan
föe extra dyrbar tid. Jag var inte ens upptagen med något speciellt.
Han började berätta om sitt liv, fråga hur man gjorde med saker och ting och när jag
berättade allting för honom rättade han mig, vissa gånger sa han till och med att jag var
helt jävla dum i huvudet.

Jag var såklart trevlig,jag var mig själv fast i en roll som jag vet att jag hamnar i när jag jobbar.
Han kände starkt vid detta första möte och han anförtrodde sig till mig på ett speciellt sätt.
Det kännde jag direkt.
Jag fick mig en riktig tankeställare i dag efter den kunden.
Hur kan jag ens tänka så som jag gjorde, var den första frågan jag ställde mig själv inom kort.
Han hade tydligt någon sjukdom som gjorde att han var på det sättet, något han egentligen
inte kunde hjälpa själv.
Det kanske är mig det är fel på, som reagerar på det viset, det är normalt att tycka att
vissa kunder och människor är otroligt dryga, konstiga och jobbiga men inte på det här
sättet som jag gjorde i dag. Jag fick verkligen panik på den här människan och ville
han illa. Alla är vi dessutom olika..
Jag kännde han inte ens, jag kunde inte hjälpa honom, hur mycket jag än ville.
Om jag tänker så här om folk, vet jag att dom tänker lika dant om mig, någon eller några,
hur många har jag ingen aning om..
Jag tog allting personligt, jag kände mig otillräcklig och blev riktigt ledsen både för hans
och min skull, jag hade snart inga ord att använda varken emot honom eller med honom. 
Kunden har dessutom alltid rätt i slutänden, det är dom vi vill vinna tillbaka och det är dom
vi överlever på. Dom är hela våran verksamhet.
Den här människan kunde inte bestämma över sitt liv, hur han ville vara, vad han ville
göra för att bli en självsäkrare och bättre människa. Han är tvungen att omedvetet leva 
som någon han igentligen inte är eller kanske skulle vilja vara. 
Det jag vill komma lite till i det här är att;
Att är man en människa som vill hjälpa andra, finnas för andra, ge all sin kärlek till någon 
annan så måste man verkligen börja med sig själv. Att veta vem man är, vad man betyder
och veta var man står här i livet. 
Man kan inte hjälpa andra om man inte känner sig själv, man kan inte gömma sig bakom 
någon vägg man vill, tror eller kan vara för att må bra. Det är inte du, då kan du inte
hjälpa dig själv, det är någon annan människa du kanske skulle vilja vara du hjälper.
Det är upp till dig om du vill bli den människan, men det är bara du som kan veta ditt
riktgia värde och bli den människan du gömmer dig bakom!

Självkänsla kommer alltid vara det svåraste i livet att ha, men det är det som kommer
att få dig att gå längst, det kan ta ett helt liv att lära känna dig själv och acceptera dig själv.
Vi alla måste försöka och bli bättre på det, då kan vi börja älska på riktigt!

Till sist vill jag säga,
det här var inte lätt för mig att skriva. Även fast det låter som det, men jag vet att jag
inte är ensam.
Jag har tagit tag i att försöka hitta min Självkänsla, jag har så långt kvar och just nu har
jag ingen alls om jag ska vara ärlig.
Bestämm dig och börja försök sakta och försiktigt steg för steg, det tänker jag försöka
med och jag hoppas på att du tänker göra samma sak!



"Två människor med dålig självkänsla kommer alltid att ha svårare att komma varandra
  närmare, de är de som hör ihop och har så mycket att ge varandra, riktig kärlek"



 

Kommentarer
Postat av: lina

BRA SKRIVET, min vän!

2009-10-21 @ 00:36:43
URL: http://lajnakajnd.blogg.se/
Postat av: joanna

du ska absolut inte ta åt dig av vad dum-i-huvudet-kunder säger. som du skrev så var han ju sjuk. Alltså tänker folk inte så om dig, du är inte sjuk. Och det där med att kunden alltid har rätt tycker jag är bullshit. Kund-personal är ju fortfarande två människor som ska behandla varandra med respekt. Kunden kanske har rätt på när han vill ha rosor istället för nejlikor men han har inte rätt att säga att du är dum i huvudet.



Ta det inte personligt! Då kommer jag och ruskar om dig!

2009-10-21 @ 11:45:24
Postat av: köpp

jag försöker att inte göra det, jag försöker vända på det.

sant allt det du säger. Jag har en klok vän!

2009-10-21 @ 19:13:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0